LEON VERKADE - FILMMAKER

Project : Documentaire Cuby + The Blizzards 40 jaar de Blues



“Sex, drugs, drama en humor, wat wil je nog meer als filmer?”

Interview met Léon Verkade door Skipintro

De documentaire over Cuby + Blizzards is gemaakt door Léon Verkade, misschien geen bekende naam bij het grote publiek. Hij is in de Nederlandse film vooral bekend als editor, degene die een film monteert.
Als editor van - bekende - reclamefilms is z’n werk zo’n beetje dagelijks op televisie te zien. Daarnaast monteert hij voor televisie en film. Met Theo van Gogh heeft hij o.a. gewerkt aan de speelfilms Interview, Visions of Europe, de dramaserie Medea en het interviewprogramma Krachtstroom.

Normaal doe je alleen de montage, nu de hele film. Waarom?
Een film over Cuby + Blizzards is natuurlijk niet niks. Dat is een groots verhaal. Dat verhaal wil je goed doen. Je zou het tekort doen met iets dat snel in elkaar gezet is.
Maar ja, Nederland is een klein land. Als je zo’n film goed wil doen, moet je minstens 10 dagen draaien met een professionele camera- en geluidsman. Maar dan is het meteen een heel grote productie, en dan heb je het ook over veel geld. Dat hebben ze zelfs voor grote televisiedrama’s zelden. Dus dat was budgettair niet haalbaar. Toen heb ik gezegd: “Dan doe ik alles zelf en dan zien we wel”. Met Flip van der Enden als redacteur én wakend oog durfde ik het wel aan. Het vertrouwen dat wij vervolgens kregen van Jan Douwe Kroeske en uitvoerend producent Frederik van Alkemade heeft het mogelijk gemaakt de film te maken die Flip en ik voor ogen hadden.

Wist je dan van tevoren wat voor film het moest worden?
Nou, er zijn natuurlijk al meer documentaires gemaakt in de trant van “Cuby vertelt”. Maar dan zie je maar één kant van het verhaal. Dus heb ik gekozen voor een andere invalshoek. Ik wilde het verhaal zo compleet mogelijk vertellen. Want dat is wat je wilt als je een dvd koopt over veertig jaar Cuby + The Blizzards. Dat betekende dat we het verhaal van iedereen wilden: van de huidige band, van de ex-Blizzards, van hun vrouwen, maar ook van de managers en producers. We hebben in twintig draaidagen dertig mensen geïnterviewd. Dan krijg je pas echt een goed beeld van wat er allemaal is gebeurd. Maar natuurlijk weet je niet alles van tevoren. Gelukkig niet. Het was echt een avontuur om al die mensen te spreken, en te horen wat ze allemaal te vertellen hebben.

Verrassend is ook het interview met Herman Brood.
Ja dat was echt een zeer gelukkig toeval. Een vriend van Harry ’Cuby’ Muskee heeft Brood in 2001 geïnterviewd voor een tentoonstelling over Cuby + Blizzards in Grollo. Alleen bezoekers van die tentoonstelling hebben fragmenten van dit interview gezien.

Hoe was het om al die “helden” te interviewen?
Helden, meer aardige mensen zou ik zeggen. Bijzonder leuk. Ik wist natuurlijk wel iets van interviewen. Ik heb indertijd avonden en nachten gemonteerd met Theo van Gogh, dat was een geweldige interviewer en daar heb ik veel van geleerd. Je moet nieuwsgierig zijn, maar ook jezelf blijven en een beetje durven doorvragen… dan gebeurt er iets.

Is het niet een beetje veel, interviewen, camera en geluid in de gaten houden?
Ja, het is veel. Maar als je iemand interviewt met alleen de camera, dan wordt die camera al gauw vergeten, je krijgt sneller een intieme sfeer, dat is een voordeel.

Om zo’n film te maken moet je zelf een liefhebber zijn.
Dat is geen voorwaarde, maar het helpt wel. Je kunt zo’n film misschien ook maken als je niet zoveel van muziek weet… als je maar nieuwsgierig bent. Maar ik ben wél een liefhebber, dus dat kwam goed uit.
Iedereen weet natuurlijk wel dat de beginjaren nogal turbulent waren, maar ook de 30 jaar daarna zijn gevuld met sex, drugs, drama en humor. Wat wil je nog meer als filmmaker.

Al plannen voor de toekomst?
Er zijn meer nederpopplannen maar iets over architectuur, of het gedoe in reclameland lijkt me ook wel wat. En over liefhebberijen gesproken een serie over wijn lijkt me wel wat. Wil je een glaasje?